بسیج، خانواده و سبک زندگی

اسلایدر

سبک زندگی بسیجی
 
درباره وبلاگ


" الهی و ربی من لی غیرک "
دیروز می رفتیم و خاکی بودیم امروز ماندیم و خاکستری شدیم ...
راستان رفتند تا راستی نرود چپ ها هم راست نرفتند...
از سیم های خار دار گذشتیم اما از زر و سیم های روزگار هرگز ...
دیروز تیپ و لشکر می زدیم. امروز مانده ایم چه تیپی بزنیم !!!
دیروز روز فدا شدن بود امروز روز فدایت شوم . . .
چقدر چفیه ها خونی شد تا چادری خاکی نشود....

حضور شما را گرامی داشته و امیدوارم استفاده لازم را از این وبلاگ ببرید.

مدیر وبلاگ : پریسا کلایی بزچلویی
 
 


سبک زندگی، مجموعه ای از باور ها، ارزش ها، عواطف و نگرش های فرد محسوب می شود که ریشه در عمق اعتقادات وی دارد که در رفتار و کردار فرد نمایان می شود.

هر جامعه ای برای شکل گیری و رشد اجتماعی نیازمند به الگوهای متعدد رفتاری در سطوح مختلف است. بر این اساس، نهاد های اثرگذار فرهنگی همچون خانواده و بسیج، با توجه به آموزه های اسلامی و بهره مندی از الگوهای خاص برای شکل دادن به نوعی از سبک زندگی با شاخص های فرهنگی جامعه ایرانی مهم و اساسی خواهد بود.

سبک زندگی، مجموعه ای از باور ها، ارزش ها، عواطف و نگرش های فرد محسوب می شود که ریشه در عمق اعتقادات وی دارد که در رفتار و کردار فرد نمایان می شود. به عبارتی به سان مهره هایی است که با یک نخ تسبیح به هم ارتباط پیدا می کنند. سبک زندگی به ما کمک می کند که زندگی را بهتر درک کنیم و نوع تعامل بهتری در ارتباط با دیگران برگزینیم.
بسیج موظف است که هم خود سبک زندگی اسلامی را فراگرفته و بدان عمل کند و هم موظف است تا اصول این سبک زندگی را به جامعه آموزش دهد. از این رو در این مقاله به تشریح جایگاه سبک زندگی اسلامی در جامعه ایرانی می پردازیم.
جامعه ما، جامعه ای دینی و اسلامی و پایبند به اصول و مبانی خاصی است. در همین راستا سبک زندگی ما نیز باید اسلامی باشد. در تعالیم و آموزه های اسلام، سبک زندگی بر سه محور اعتقادات، اخلاقیات و عبادات (وظایف عملی) استوار است.
تعالیم اسلام، تمام وظایف زندگی را پوشش می دهد و مطابق با فطرت انسانی است. سبک زندگی اسلامی دارای شاخص هایی است که می توان با شناخت آن ها، آن را از دیگر سبک های زندگی همچون سبک زندگی غربی که ترویج کننده فرد گرایی است متمایز کرد. در حالی که در سبک زندگی اسلامی خانواده به عنوان نخستین، کوچکترین و در عین حال مهمترین  نهاد اجتماعی جایگاه و منزلت خاصی دارد.


در سبک زندگی اسلامی، پیوند روابط بین افراد اهمیت می یابد و تعامل موثر والدین و فرزندان شکل می گیرد.
پایبندی به اصول و مبانی اخلاقی، از دیگر شاخصه های مهم در سبک زندگی اسلامی است که در خانواده آموزش داده می شود. بنابراین نقش خانواده به عنوان اصلی ترین مکان پرورش فضایل انسانی در شکل گیری سبک زندگی صحیح کودک اهمیت می یابد.
در خانواده کودک از همان سال های ابتدایی زندگی، باید ها و نباید های اخلاقی را آموزش می بینید و والدین خود و اطرافیانش را به عنوان الگو قرار می دهد. در سبک زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی، الگو سازی و الگو پذیری یکی از روش های طبیعی در تربیت فردی و اجتماعی است.
در شریعت اسلامی ما، حتی کوچکترین رفتار همچون آداب غذا خوردن، خوابیدن و نحوه گذراندن اوقات فراقت و فعالیت های شخصی اهمیت دارد و برای آن الگوسازی شده است.
بنابراین بحث در مورد سبک زندگی صرفا نمادین نیست. بلکه می خواهد در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه، حضوری پیوسته و پر رنگ داشته باشد.
بسیاری از رفتار ها، باور ها و اندیشه های ما از هویت ما نمایان می شود. از این رو هویت ما برگرفته شده از فرهنگ ما است.
فرهنگ، مجموعه ای از ویژگی ها، آموخته ها و دست آورد های جامعه انسانی است که از نسل های پیشین به نسل های پسین انتقال می یابد. نسل های پیشین ما چه کسانی بودند؟ کسانی که با اعتقادات و باور های خود فرهنگ ایثار و فداکاری را به ما آموختند و ارزشمند ترین بهای زندگیشان را که جانشان بود، فدای ارزش های دینی و اسلامی خود کردند. با نگاهی به زندگی سراسر معنوی آن ها، می بینیم که چگونه سبک زندگی خود را بر پایه ایمان و باورهایشان پایه گذاری کرده بودند.
باور نکردنی است که نوجوانی تحصیل و علم آموزی خود را کنار گذارد تا در مدرسه عشق و از خود گذشتگی طلب علم و فریضه کند، جوانی تمام شور و هیجان خود را در جهاد با دشمن درونی (نفس اماره) و بیرونی خرج کند، یا مردان و زنانی تمام هستی خود را صرف عقیده شان کنند.
همان گونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند: بسیجی واقعی حضرت علی (ع) است که تمام زندگی اش را وقت اسلام کرد، چنین زندگی کردنی، زندگی به سبک و سیاق اسلامی است و الگوپذیری از سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) است.
با داشتن چنین الگوهایی که سرتاسر زندگی آن ها مقاومت و پایداری است چگونه می توان نیازمند الگوهای غیر اسلامی بود. آیا این نوجوانان، جوانان، زنان و مردان ایران زمین که رشادت ها از خود نشان داده اند، الگویی مناسب برای سبک زندگی نیستند؟! هستند! به شرطی که ابتدا در خود و بعد در خانواده و جامعه بتوانیم از این استوره های مقاومت و ایثار در سبک زندگی درس بیاموزیم و با تغییر در سبک زندگی هایمان، خانواده و جامعه اسلامی خود را بیمه کنیم.
منابع:
1. 
عظیمی فرد، فاطمه، خانواده و سبک زندگی اسلامی، ماهنامه آموزشی – تربیتی پیوند، شماره 401، 1391
2. کاویانی، محمد، سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1391
3. فاضل قانع، حمید، سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلامی، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1392

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 10 دی 1393برچسب:بسیج، خانواده و سبک زندگی, | 13:23 | نويسنده : علی معصومی |